مقالات

آمالگام یا کامپوزیت؟

Amalgam or composite main آمالگام یا کامپوزیت؟

آمالگام یا کامپوزیت؟ مقایسه مزایا، معایب و قیمت

امروزه انواع مختلفی از مواد پرکننده برای پوسیدگی ها و فاصله های بین دندان ها وجود دارد. یکی از جایگزین های مطرح برای آمالگام های فلزی، کامپوزیت است که از نظر زیبایی دلپذیر تر است. با این حال، پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت، هر کدام، مزایا و معایبی دارد. برای درک اینکه چه چیزی این دو ماده پرکننده را از هم متمایز می کند در این مطلب آن دو را از نظر ویژگی ها، مزایا و معایب، دوام، رنگ و قیمت مورد بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

پرکننده های کامپوزیت و آمالگام چیستند؟ و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

آمالگام یا کامپوزیت ؟ کدام را انتخاب کنید و اصلا این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ هنگامی که نیاز به ترمیم دندان های خود دارید، مهم است که جوانب مثبت و منفی هر دوی این مواد را در نظر بگیرید.
پرکننده های کامپوزیت از جنس رزین هستند و ظاهری طبیعی برای دندان ها فراهم می کنند؛ به همین دلیل، هم برای دندان های جلو و هم دندان های عقب مناسب هستند. البته کامپوزیت ها نسبت به پرکننده های آمالگام دوام کمتری دارند و ممکن است در دراز مدت نیاز به تعویض داشته باشند. به بیان دیگر، پرکننده های آمالگام قوی، ماندگار و بسیار مقرون به صرفه هستند. البته توجه کنید که از نظر زیبایی، آمالگام ها با گذشت زمان تغییر رنگ می دهند و زیبایی ظاهری چندانی ندارند. آن ها همچنین ممکن است به ساختار سالم دندان آسیب برسانند.
نکته دیگری که احتمالا به گوش شما هم رسیده است نگرانی هایی درباره سمی بودن جیوه موجود در آمالگام است. با وجود تمام این نگرانی ها، سال هاست که دندانپزشکان به طور موثر و ایمن از آمالگام ها استفاده می کنند. اگر در این خصوص بسیار نگران هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در مورد مزایا و خطرات آمالگام یا کامپوزیت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آمالگام یا کامپوزیت؟

مزایای آمالگام

  • ماندگانی طولانی: آمالگام ها بسیار بادوام هستند و بسته به اینکه چقدر از دندان های خود مراقبت می کنید، می توانند 10 تا 15 سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند.
  • مقرون به صرفه: آمالگام نسبت به کامپوزیت هزینه کمتری را در پی دارد.
  • استحکام بالا: این مواد به دلیل استحکام بالا در برابر سایش، هنگام جویدن بسیار قوی هستند؛ پس انتخاب خوبی برای دندان های عقب به شمار می روند.

در فروشگاه اینترنتی کافه دنتیست معتبرترین فروشگاه خرید مواد دندانپزشکی ایران برای مشاهده محصولات و خرید آمالگام با بهترین قیمت و کیفیت کلیک کنید.

آمالگام یا کامپوزیت؟

معایب آمالگام

  • آسیب به ساختار دندان های سالم: ممکن است در مدت طولانی، دندان های اطراف آمالگام تغییر رنگ دهند و ساختار دندان سالم آسیب ببیند. همچنین تغییر دمای ناشی از مصرف نوشیدنی ‌های سرد و گرم و منبسط و منقبض شدن، منجر به ترک و شکستگی این مواد می شود.
  • زیبایی کمتر: این ماده از نظر ظاهری هیچ زیبایی ای ندارد و معمولا به همین دلیل هم انتخاب افراد نیست. (به خصوص در مورد دندان هایی که در معرض دید قرار دارند.)

مزایای کامپوزیت

  • ظاهر طبیعی و زیبا: پر کننده های کامپوزیت با توجه به خواست و سفارش شما می توانند به گونه ای ساخته شوند که با رنگ دندان هایتان منطبق باشند. ظاهر طبیعی و زیبای این مواد، به طور یکپارچه با رنگ دندان های دیگر ترکیب می شود و پر شدن دندان هایتان به چشم نمی آید.
  • آسیب ندیدن ساختار سالم دندان: در پاسخ به پرسش آمالگام یا کامپوزیت ؟ خوب است بدانید که کامپوزیت ها تحت تاثیر تغییرات دما قرار نمی گیرند و در نتیجه انقباض و انبساط سبب ترک خوردن و آسیب دیدن ساختار سالم دندان نمی شود.

برای مشاهده انواع لوازم و مواد دندانپزشکی و خرید کامپوزیت دندان با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه مرجع خرید مواد دندانپزشکی کافه دنتیست کلیک کنید.

آمالگام یا کامپوزیت؟

معایب کامپوزیت

  • دوام کمتر نسبت به آمالگام: در ادامه صحبت از تفاوت آمالگام و کامپوزیت، یکی از این تفاوت ها دوام کمتر کامپوزیت است. البته وقتی ما از دوام کمتر صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشید که ماندگاری تا حد زیادی به مراقبت کردن خودتان هم بستگی دارد و اگر مراقبت درستی انجام دهید، کامپوزیت ها هم تا 10 سال دوام می آورند.
  • قیمت بیشتر: هنگامی که صحبت از تفاوت قیمت آمالگام و کامپوزیت می شود، باید بدانید که قیمت کامپوزیت ها نسبت به آمالگام بیشتر است؛ اما نسبت به برخی مواد پر کننده جدید تر کمتر است.
  • تغییر رنگ: پرکننده های کامپوزیت در طول زمان مستعد تغییر رنگ هستند و ممکن است نیاز به تعویض آن ها پیدا کنید.

آمالگام یا کامپوزیت؟

سوالات متداول

  • ترمیم دندان با کامپوزیت یا آمالگام ، کدام بهتر است؟
    وقتی صحبت از این می شود که کامپوزیت یا آمالگام ؟ کدام بهتر است؟ مشورت با دندان پزشکتان می تواند کمک کننده باشد. پیامد ها، مزایا و معایب و هزینه هر کدام را بررسی کنید تا بهترین انتخاب برای شما با توجه به ترجیحاتتان مشخص شود. در مجموع خوب است بدانید که پرکننده های آمالگام طول عمر بیشتر و هزینه کمتری دارند؛ اما کامپوزیت ها ظاهر دلپذیر تری به دندان شما می بخشند و ساختار سالم دندانتان حفظ می شود.
  • چه زمانی باید آمالگام را به جای کامپوزیت انتخاب کنیم؟
    اگر به ظاهر اهمیتی نمی دهید و طول عمر مواد پر کننده برایتان مهم است، پرکننده های آمالگام بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. همچنین به دلیل اینکه این مواد به سرعت سفت می شوند و ظرافت خاصی هنگام پر کردن نیاز ندارند، استفاده از آن ها برای کودکان یا بزرگسالان با نیاز های ویژه آسان‌ تر است.
  • دندان پزشکان کدام پرکننده را توصیه می کنند و چرا؟
    سال هاست که دندان پزشکان استفاده از کامپوزیت را بر آمالگام ترجیح می دهند. این ترجیح به واسطه خطرات آمالگام مطرح شده است. آمالگام سطوح پایین جیوه را به شکل بخار آزاد می کند. این بخار می تواند توسط ریه ها استنشاق و جذب شود و اثرات نامطلوبی بر مغز و کلیه بگذارد. البته همانطور که اشاره کردیم، با وجود مطرح شدن این موضوع، استفاده از آمالگام منع نشده است و تا به حال گزارشی از خطرات جدی آن به ثبت نرسیده است.

جمع بندی

آمالگام یا کامپوزیت ؟ کدام انتخاب بهتری است؟ انتخاب نوع مواد پر کننده به ترجیحات شخصی شما، بودجه تان و ترجیح دندان پزشکتان بستگی دارد. امروزه ظاهر دلپذیر کامپوزیت ها، آن ها را به گزینه پرطرفدار تری تبدیل کرده است. در این مطلب از کافه دنتیست سعی کردیم تا شما را با مزایا و معایب آمالگام و کامپوزیت آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید.

برای خرید مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا از فروشگاه اینترنتی کافه دنتیست کلیک کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره ‌های 02166380269 – 02166380379 – 09128616586 با بخش فروش شرکت کافه دنتیست در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *