پین در دندانپزشکی چیست؟

پین در دندانپزشکی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

برای درمان مشکلات دندان راهکارهای مختلفی وجود دارد که بسته به تشخیص دندانپرشک اجرا می‌شود، یکی از این راهکارها پین دندان است. در توضیح آن که پین در دندانپزشکی چیست باید بگوییم که پین یک ابزار فلزی شبیه به پیچ است که در داخل عاج یا کانال دندان جایگذاری شده و سپس با یک ماده پرکننده پوشانده می‌شود. معمولاً از این روش برای درمان دندان‎های پوسیده، به ویژه آن‌هایی که نیاز به عصب‌کشی ندارند، استفاده شده که جزو موثرترین روش‌های ترمیمی به شمار می‎آید.

پین و کاربرد آن در دندانپزشکی

در دندانپزشکی، پین که به شکل میله‌ای فلزی و پیچ مانند است، برای ترمیم تاج دندان‌هایی که بخشی از عاج آن‌ها به دلیل فرسودگی شدید یا شکستگی از بین رفته استفاده می‌شود. این روش زمانی به کار می‌آید که ریشه دندان هنوز سالم است و نیازی به عصب‌کشی ندارد.
لازم به ذکر است که این روش برای دندانی که قسمت اعظم عاج خود را از دست داده مناسب نیست و نمی‌توان تنها با استفاده از پین و پر کردن و ترمیم، دوباره استحکام کافی را به آن برگرداند، در این صورت ممکن است هنگام خوردن غذاهای سفت، پین دندان لق شود.

برای مشاهده انواع لوازم و مواد دندانپزشکی و خرید مواد ترمیمی و پروتز با بهترین قیمت و کیفیت از فروشگاه مرجع خرید مواد دندانپزشکی کافه دنتیست کلیک کنید.

تفاوت پین و پست دندان چیست؟

علاوه بر پین دندان، پایه‌هایی به نام پست نیز وجود دارند که برای شکل‌دهی به عاج دندان و تقویت دندان‌های پر شده و روکش‌ها، در مواقعی که بخش عمده‌ای از دندان دچار پوسیدگی یا تخریب شده است، به کار می‌رود.
استفاده از پین و پست در دندانپزشکی بسته به وضعیت دندان متفاوت است. پین برای دندان‌هایی که هنوز شکل ظاهری خود را حفظ کرده‌اند و تنها نیاز به پر کردن با آمالگام یا کامپوزیت دارند به کار می‌رود و از آن برای پایه‌ای جهت قراردهی روکش استفاده می‌شود، در مقابل، پست و کور در مراحل پیشرفته‌تر ترمیم دندان، زمانی که بخش قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این حالت، تنها پین و مواد پرکننده کافی نیستند و نیاز به ساخت پایه‌ای در ریشه دندان با استفاده از پست و سپس تکمیل آن با کور است.
از دیگر تفاوت این دو، تفاوت در ابعاد است. پین دندان از پست کوچک‌تر است و معمولاً در نواحی حاشیه‌ای دندان مانند تاج استفاده می‌شود. در مقابل، پست دندانی که ابعاد بزرگ‌تری دارد، توسط دندانپزشکان در مرکز دندان که محل قرارگیری عصب است، نصب می‌شود. پست عموماً برای دندان‌هایی که کانال ریشه دارند به کار می‌رود، در حالی که پین قابلیت استفاده در دندان‌ بدون کانال ریشه را هم دارد.

انواع پین دندان

در ادامه بررسی آن که پین در دندانپزشکی چیست، به بررسی انواع مختلف آن می‌پردازیم. انواع پین به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که به شرح زیر هستند:

پین داخل عاج دندان

این نوع پین برای دندان‌هایی که بخشی از تاج آن‌ها شکسته اما نیاز به عصب‌کشی ندارند، به کار می‌رود. پین با دقت فراوان در داخل عاج دندان قرار داده می‌شود تا به بافت‌های حیاتی و پالپ دندان آسیبی وارد نشود. در اجرای این فرآیند به مهارت و دقت بالای دندانپزشک نیاز است تا با اجرای صحیح و نصب درست، از لق شدن پین دندان جلوگیری شود.

پین داخل کانال دندان

این نوع پین در دندان‌هایی که عصب‌کشی شده‌اند استفاده می‌شود و به عنوان یک ستون یا پایه برای تقویت باقی‌مانده دندان عمل می‌کند. در صورتی که دندان پوسیدگی عمیقی داشته و بخش زیادی از دیواره آن از بین رفته باشد، پین گذاری داخل کانال بهترین گزینه برای ایجاد استحکام کافی است.
دقت کنید که پین‌های دندان با استفاده از چسب مخصوص در کانال دندان محکم می‌شوند و در اندازه‌های متفاوتی موجود هستند تا بتوانند با طول و قطر ریشه سازگاری پیدا کنند. اندازه متناسب با دندان هر فرد از ترک خوردن یا شکستن ریشه دندان در طول و پس از درمان جلوگیری می‌کند.

مزایا و معایب انواع پین دندان

در آخرین بخش از معرفی آن که پین در دندانپزشکی چیست به مزایا و مضرات پین دندان می‌پردازیم:

معایب پین دندان

خوب است بدانید که پین می‌تواند در صورت عدم استفاده صحیح، مشکلاتی ایجاد کند که شامل موارد زیر هستند:

• عفونت پالپ دندان: اگر پین به شکل نادرستی جای گذاری شود، ممکن است باعث عفونت پالپ و ریشه دندان شده و درد و ناراحتی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در چنین مواردی، ممکن است استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت تجویز شود.
  • شکستگی ریشه: اگر پین با دقت کافی در کانال دندانی که عصب‌کشی شده قرار نگیرد، ممکن است منجر به شکستگی یا ترک‌خوردگی ریشه دندان شود. هرچند هدف استفاده از پین، افزایش استحکام دندان است، اما گاهی اوقات می‌تواند به دندان آسیب بیشتری وارد کند که امکان دارد نیاز به کشیدن دندان یا ایمپلنت باشد.
  • افزایش حساسیت دندان: نصب پین می‌تواند حساسیت دندان را افزایش دهد و ممکن است تا چند روز پس از نصب شاهد دندان درد باشید. اگر درد بیش از ده روز ادامه یابد، باید روکش دندان برداشته شود و دندانپزشک بررسی کند که آیا عصب دندان درگیر شده یا خیر.

البته در مقابل این مضرات و معایب، پین مزایای زیادی نیز دارد:

• امکان حفظ مواد ترمیمی را بدون نیاز به آماده‌سازی گسترده ساختار دندان فراهم می‌کند.
  • استفاده از پین تا حدودی به افزایش مقاومت دندان کمک می‌کند.
  • نسبت به ترمیم‌های دیگر سریع‌تر انجام شده و هزینه و زمان کمتری را می‌طلبد.

جمع‌بندی

استفاده از پین دندان یکی از روش‌های ابتدایی برای بازسازی دندان‌هایی است که دچار پوسیدگی یا آسیب شده‌اند. گاهی اوقات، خرابی دندان به اندازه‌ای است که بخش بزرگی از تاج دندان از دست می‌رود و مواد پرکننده نمی‌توانند به تنهایی از دندان حمایت کنند. در این حالت، روش معمول پر کردن دندان کافی نیست، زیرا دندان توانایی تحمل فشار جویدن را ندارد و ممکن است مواد پرکننده شکسته یا جدا شوند. برای افرادی که نمی‌دانند پین در دندانپزشکی چیست، باید گفت که این قطعه مانند ستون‌هایی عمل می‌کند و می‌توانند فشار را به ریشه دندان منتقل کرده و از شکستگی آن جلوگیری کند. انتخاب نوع پین بستگی به میزان آسیب و تشخیص دندانپزشک دارد.

سوالات متداول

1. عمر پین دندان چقدر است؟ به طور کلی با انجام مراقبت‌های بهداشتی مناسب و مسواک زدن طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند، اما معمولاً چیزی بین 10 الی 15 سال به عنوان عمر مفید پین و روکش‌های آن در نظر گرفته می‌شود.
  2. علت درد دندان پین گذاشته شده چیست؟ نصب پین در دندان ممکن است موقتاً حساسیت دندان را تشدید کند و بیمار تا چند روز پس از این روش درمانی احساس درد داشته باشد. اگر این درد پایدار باشد، احتمالاً مشکلات جدی وجود دارد.
  3. پین دندان برای چیست؟ پین در دندانپزشکی برای استحکام بخشیدن به مواد پرکننده و روکش‌های دندانی استفاده می‌شود، به‌خصوص زمانی که بخش عمده‌ای از دندان به دلیل پوسیدگی یا آسیب از دست رفته باشد.

برای خرید مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا از فروشگاه اینترنتی کافه دنتیست کلیک کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره ‌های 02166380269 – 02166380379 – 09128616586 با بخش فروش شرکت کافه دنتیست در تماس باشید .